Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2012

Συμβουλές για την καθημερινή μελέτη των παιδιών




clipart Η καθημερινή μελέτη είναι υποχρέωση των παιδιών. Εσείς ως γονείς πρέπει να απλά να τους παρέχεται την απαραίτητη στήριξη και ένα θετικό περιβάλλον που θα τα παρακινήσει να δουλέψουν συγκεντρωμένα, με όρεξη και αυτοπεποίθηση.

Προσωπικός χώρος μελέτης

Αρχικά το παιδί σας πρέπει να έχει έναν προσωπικό χώρο μελέτης. Το ενδεδειγμένο είναι ένα γραφείο που θα το χρησιμοποιεί αποκλειστικά για τη μελέτη του και θα είναι εφοδιασμένο με όλα τα απαραίτητα βιβλία και υλικά που χρειάζεται ώστε να μην ψάχνει την ώρα της μελέτης χάνοντας έτσι τον ειρμό του. Καλό θα είναι επίσης να μην υπάρχουν στο χώρο που διαβάζει αντικείμενα που μπορούν να του αποσπάσουν την προσοχή, όπως παιχνίδια, τηλεόραση κ.ά.. Ο χώρος μελέτης πρέπει να βρίσκεται σε δωμάτια απαλλαγμένα από φασαρία και συνωστισμό όπως η κουζίνα. Η μελέτη είναι προσωπική υπόθεση του παιδιού και πρέπει να έχει έναν χώρο για να συγκεντρώνεται αναπόσπαστος από εξωτερικούς παράγοντες.

Ώρα μελέτης

Θα πρέπει να συμφωνήσετε με το παιδί σας μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης και να ακολουθείτε πιστά το πρόγραμμα που θα δημιουργήσετε μαζί του. Παραδείγματος χάρη επιστρέφοντας από το σχολείο το παιδί σας μπορεί  να τρώει το μεσημεριανό του, να ξεκουράζεται μισή ώρα και έπειτα να ξεκινάει τη μελέτη του. Να έχετε στο νου σας ότι είναι δύσκολο για ένα παιδί να εγκαταλείψει μια πολύ ευχάριστη δραστηριότητα, όπως το παιχνίδι, προκειμένου να ξεκινήσει τη μελέτη του. Οφείλετε λοιπόν να κάνετε τη μετάβαση αυτή πιο ομαλή επιλέγοντας -μαζί με το παιδί πάντα- την καταλληλότερη ώρα. Εμπλέκοντας το παιδί σας στη διαδικασία του να βρει ποια είναι η πιο κατάλληλη ώρα για διάβασμα του δίνεται τη δυνατότητα να νιώσει υπεύθυνο και να πραγματώσει τις αποφάσεις του.

Διαλλείματα

Οργανωμένη μελέτη δε μπορεί να υπάρξει όταν το παιδί γράφει, σηκώνεται να πιει λίγο νερό, ξαναγράφει, ξανασηκώνεται… κοκ. Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να συγκεντρώνεται για πολλή ώρα στη μελέτη ορίστε μικρά διαλλείματα σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους και όχι οποιαδήποτε στιγμή αυτό θελήσει.

Εργασίες

Δοκιμάστε και βρείτε τον καταλληλότερο τρόπο να εργάζεται το παιδί σας. Τι το εξυπηρετεί, να κάνει πρώτα τις ευκολότερες ή τις δυσκολότερες εργασίες; Στην πρώτη περίπτωση το παιδί αποκτά μια αίσθηση αυτοπεποίθησης, αφού καταφέρνει να τελειώσει γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερο κόπο τις εργασίες του, και συνεχίζει με ακμαίο ηθικό τη μελέτη του. Από την άλλη πλευρά, όταν το παιδί μπορέσει να ολοκληρώσει τις δυσκολότερες από τις εργασίες του αισθάνεται ανακούφιση και συνεχίζει τη μελέτη του χωρίς άγχος. Δοκιμάστε και αποφασίστε.

Όχι έτοιμες λύσεις

Μην στέκεστε πάνω από το παιδί σας την ώρα της μελέτης. Αφήστε το να μάθει να εργάζεται μόνο του, άλλωστε είναι δική του υπόθεση και όχι δική σας. Ενημερώστε το βέβαια πώς όποτε σας ζητήσει τη συμβουλή σας θα του την προσφέρεται. Δώστε του κατευθυντήριες γραμμές όπου χρειάζεται, συμβουλέψτε το και λύστε τις όποιες απορίες του.  Όμως μην αφήσετε το παιδί να επαναπαυθεί πώς θα του θα του εξηγείται τα πάντα. Για παράδειγμα αν δεν καταλαβαίνει την εκφώνηση μιας άσκησης μην τρέξετε να του την εξηγήσετε παρέχοντάς του έτοιμες λύσεις. Ζητείστε του ευγενικά να την ξαναδιαβάσει και να προσπαθήσει να την κατανοήσει. Αν αυτό δε συμβεί καθίστε μαζί του, καθοδηγείστε το να καταλάβει την άσκηση, βεβαιωθείτε ότι την κατανόησε ζητώντας του να σας εξηγήσει πώς θα δουλέψει και έπειτα αποχωρείστε. Γενικότερα, όταν το παιδί σας βρεθεί σε αδιέξοδο κάντε του καίριες ερωτήσεις που θα το καθοδηγήσουν να σκεφτεί/ανακαλύψει μόνο του τη λύση. Μην του την προσφέρεται εσείς στερώντας του την ευκαιρία να επεξεργαστεί το ζήτημα στο μυαλό του και να οξύνει την σκέψη του.

Επιβράβευση

Τονώστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σας επιβραβεύοντάς το κάθε φορά που φτάνει στους στόχους του. Επαινέστε την οργανωτικότητα, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα που επιδεικνύει ενδυναμώνοντας τις αρετές αυτές. Ένας καλός λόγος ή μια μικρή «αμοιβή» μπορεί να αποτελέσει κινητήρια δύναμη ώστε να καταβάλλει μεγαλύτερη προσπάθεια. Ωστόσο μην ξεχνάτε να είστε αυστηροί όταν δεν είναι συνεπές υπενθυμίζοντας του με ηρεμία και υπομονή τις υποχρεώσεις του. Όμως μην σπεύδετε να το σώζετε από δύσκολες καταστάσεις (πχ: κάποια στιγμή που θα ξεχάσει την εργασία του). Αφήστε το να μάθει και από τα λάθη του.

Τακτικότητα

Μάθε το παιδί σας να είναι τακτικό. Εξηγείστε του τα οφέλη που αποκομίζει όταν δεν παρατά τα σχολικά του είδη από δω κι από κει. Αναλόγως φερθείτε και στον τρόπο που γράφει και εργάζεται. Πολλοί μαθητές δε γράφουν ημερομηνία, δεν αφήνουν κενές σειρές δημιουργώντας μια χαοτική εικόνα στα τετράδιά τους, γράφουν βιαστικά και δεν τους απασχολεί να βρίσκονται τα γράμματα πάνω στις σειρές των τετραδίων. Εξηγείστε στο παιδί σας ότι έτσι δε θα μπορεί να ανατρέξει αργότερα σε κάποια παλιά εργασία γιατί πολύ πιθανόν να μην καταλαβαίνει είτε πού βρίσκεται είτε τι γράφει. Άλλωστε το να μάθει να είναι τακτικό θα το βοηθήσει και στη μετέπειτα ζωή του.

Η σχολική σάκα

Εξηγείστε στο παιδί σας πως η ετοιμασία της σχολικής σάκας είναι δική του ευθύνη και πως εάν δεν είναι συνεπής θα είναι υπόλογος στο δάσκαλο. Στις αρχές της σχολικής χρονιάς, βέβαια, καλό θα ήταν να του δείξετε τον τρόπο και να επιβλέπεται πώς τα πάει. Για να το βοηθήσετε βάλτε σε εμφανές σημείο στον χώρο που μελετά το εβδομαδιαίο σχολικό πρόγραμμα. Έτσι, μετά το πέρας του διαβάσματος το παιδί σας θα μπορεί να ετοιμάσει την τσάντα του για την επόμενη μέρα. Είναι λάθος να ετοιμάζεται η τσάντα το πρωί πριν την αποχώρηση για το σχολείο. Σίγουρα η βιασύνη οδηγεί σε παραλείψεις.

Καθημερινό ενδιαφέρον

Παρακολουθείτε καθημερινά την επίδοσή του παιδιού σας ελέγχοντας τα τετράδια και τα βιβλία του, ρωτώντας το «τι έγινε σήμερα στο σχολείο;» και δείξτε ειλικρινές ενδιαφέρον για τη σχολική του ζωή. Αν εσείς αδιαφορήσετε πιθανόν να αδιαφορήσει και το ίδιο.

Για μια καλή απόδοση…

Ως γονείς είστε υπεύθυνοι να βάζετε το παιδί σας νωρίς για ύπνο, ώστε να είναι ξεκούραστο το πρωί. Η «ώρα για ύπνο» πρέπει να είναι γνωστοποιημένη στο παιδί και να είστε αυστηροί στη τήρησή της. Επιπλέον μη στέλνετε το παιδί νηστικό στο σχολείο.  Τα παραπάνω αποτελούν προϋποθέσεις για μια καλή απόδοση στο σχολείο.

Αποτελέστε πρότυπο

Δείξτε συνέπεια, υπομονή και εργατικότητα αποτελώντας ένα παράδειγμα προς μίμηση. Προβάλλετε όλες τις επιθυμητές στάσεις και συμπεριφορές που μπορούν να αποτελέσουν πρότυπα για το παιδί σας. Για παράδειγμα δείξτε την αγάπη σας για τα βιβλία διαβάζοντας οι ίδιοι και ενθαρρύνοντας το παιδί σας να σας μιμηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΣΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ...



Του Κωστή Παλαμά
Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!
Κι ότι σ' απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ' αρνηθείς!
Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ' το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ' το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς.
Είν' η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θεμέλια βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.
Σκάψε βαθειά.
Τι κι' αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν 'Ατλαντας στην πλάτη,
Υπομονή!
Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι!

Η ιστορία είναι εξαιρετικά αφιερωμένη σε όλους αυτούς που σώζουν "αστερίες"!!!

Μια μέρα, ένας άνθρωπος περπατούσε στην ακρογιαλιά.
Την προηγούμενη νύχτα είχε προηγηθεί σφοδρή θαλασσοταραχή και η φουσκοθαλασσιά είχε ξεβράσει στην ακτή εκατοντάδες αστερίες.
Κάποια στιγμή είδε ένα παιδί να σκύβει στην άμμο, να σηκώνει κάτι και πολύ απαλά να το πετά μέσα στην θάλασσα.
Η κίνηση αυτή επαναλήφθηκε πολλές φορές, ώσπου να πλησιάσει κοντά.
Τότε διαπίστωσε ότι το παιδί μάζευε τους αστερίες και τους ξαναπετούσε στη θάλασσα. Καθώς το παιδί ήταν αφοσιωμένο στο έργο του και δεν τον είχε αντιληφθεί, ο άνθρωπος στάθηκε και το παρατηρούσε για πολλή ώρα .
Ιδρώτας έτρεχε από το μέτωπό του και η έκφραση του προσώπου του ήταν σφιγμένη από την προσπάθεια.
Κάποια στιγμή ο άνθρωπός μας αποφάσισε να κάνει αισθητή την παρουσία του και του φώναξε:

“Καλημέρα! Τι κάνεις εδώ;”


Το παιδί, σταμάτησε για μια στιγμή, κοίταξε τον άνδρα και του απάντησε:

« Δε βλέπεις; Πετάω αστερίες στην θάλασσα”.

- Δεν έχει νόημα αυτό που κάνεις, του αντιγύρισε ο άνθρωπος. Είναι εκατοντάδες οι αστερίες που πεθαίνουν στην αμμουδιά. Δεν έχει σημασία αυτό που κάνεις!

Το παιδί τον κοίταξε, του έδειξε τον αστερία που κρατούσε στο χέρι του και του είπε:
- Έχει όμως σημασία για αυτόν εδώ!...

Και λέγοντας αυτά τα λόγια πέταξε τον αστερία απαλά μέσα στην θάλασσα.

Ο άνθρωπός μας συνέχισε το δρόμο του, περπατώντας πλάι στους ξεβρασμένους αστερίες.
Λίγο παρακάτω όμως, κάποιοι τον είδαν να κοιτάει κλεφτά γύρω του μήπως τον βλέπει κανείς κι όταν βεβαιώθηκε πως ήταν μόνος του, έσκυψε μάζεψε έναν αστερία και να τον απίθωσε μαλακά στη θάλασσα...

back to top