Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΞΙΩΝ





Σεβασμός

Σκέφτομαι τους άλλους. Δεν ενοχλώ με θόρυβο. Μαζεύω τα πράγματά μου από τη διπλανή θέση του λεωφορείου, πριν μου το ζητήσουν. Σέβομαι τα συναισθήματα του άλλου. Σέβομαι τα δημόσια αγαθά. Οι λέξεις που χρησιμοποιώ να δείχνουν σεβασμό προς τους άλλους. Δεν κάνω ό,τι μου έρθει, αλλά σκέφτομαι τις συνέπειες στους άλλους. Δεν κάνω αυτό που δε θα ήθελα να μου κάνουν! 

Υπομονή 
Έχω υπομονή στις ουρές, στην κίνηση κλπ. Ποτέ δεν ξεσπώ τον εκνευρισμό μου στους άλλους. Έχω υπομονή, όταν οι άλλοι ανταποκρίνονται πιο αργά από όσο θα ήθελα. Υπομονή στις δυσκολίες της ζωής. Δεν χρειάζεται να έχω πάντα την «αμοιβή» τώρα, η ζωή δεν είναι fast food! Η προσπάθεια έχει τη δική της αξία, ακόμη κι αν δεν έρθει το αποτέλεσμα που επιθυμώ. Μαθαίνω μέσα από τις εμπειρίες. Ζω το τώρα, όχι την προσδοκία! 

Επιμονή
Επιμονή στο στόχο που αξίζει. Δέσμευση σε ανθρώπους που αξίζουν. Για να αποδώσει μια προσπάθεια καρπούς, χρειάζεται χρόνο, αφοσίωση, επιμονή. Όταν αναλαμβάνω μια ευθύνη, δεσμεύομαι να την ολοκληρώσω… Δεν αφήνω τις περιστασιακές απογοητεύσεις να με καταβάλουν! Επιμένω να κάνω το καλύτερο που μπορώ κι έχω πίστη ότι κάτι καλό θα προκύψει στο τέλος! 

Ευγένεια 
 Οι κανόνες της ευγένειας είναι σημαντικοί για τη ζωή μας, κάνουν τη ζωή μας αξιοπρεπή και πολιτισμένη. Εκφράσεις, όπως «καλημέρα», «με συγχωρείτε», «ευχαριστώ», «παρακαλώ» δεν είναι παλιομοδίτικες, αλλά απαραίτητες για την ποιότητα της ζωής μας. Δε σπρώχνω στην πολυκοσμία. Όταν διαμαρτύρομαι, το κάνω με ευγένεια και στον πληθυντικό (είναι και πιο αποτελεσματικό!). Δε χρειάζεται να περιμένω να είναι ο άλλος ευγενικός, αλλά δίνω

Ειλικρίνεια
Είμαι ειλικρινής στον εαυτό μου. Παραδέχομαι τις αληθινές μου σκέψεις και συναισθήματα, πρώτα από όλα στον εαυτό μου. Μόνο μέσα από την ειλικρινή παραδοχή, μπορώ να αλλάξω. Δε φοβάμαι να παραδεχτώ τα λάθη μου. Τα λάθη δεν σημαίνουν ότι δεν έχω αξία! Αυτός που δεν κάνει λάθη, είναι αυτός που δεν κάνει τίποτα! Όταν νιώθω ασφαλής με τον εαυτό μου, τότε δε φοβάμαι να πω την αλήθεια και στους άλλους. Όταν είμαι ειλικρινής, οι άλλοι με εμπιστεύονται κι εγώ εμπιστεύομαι τον εαυτό μου! 

 Αυτοεκτίμηση
Αυτοεκτίμηση είναι όλα όσα πιστεύω και νιώθω για τον εαυτό μου. Επαινώ τον εαυτό μου. Εκτιμώ καθημερινά αυτά που κάνω και αυτό που είμαι. Αναγνωρίζω όλα τα καλά σημεία του χαρακτήρα μου, όλα μου τα ταλέντα και τις δυνάμεις. Αποδέχομαι τις αδυναμίες μου, χωρίς να συγκρίνω τον εαυτό μου με τους άλλους. Ο καθένας είναι μοναδικός. Επαινώ τον εαυτό μου σε κάθε μου προσπάθεια να γίνω ο καλύτερος εαυτός μου, να εκπληρώσω το δυναμικό μου, που για όλους μας είναι απεριόριστο. Αρνούμαι τις αρνητικές σκέψεις κατάκρισης (π.χ. «είμαι κουτός») και τις αντικαθιστώ με θετικές σκέψεις αποδοχής («είμαι έξυπνος, μπορώ να τα καταφέρω»). Όταν πιστεύω στον εαυτό μου, τότε ανοίγω το δρόμο για να προχωρήσω μπροστά!  

Διαίσθηση
Πιστεύω στη διαίσθηση και στην προσωπική μου αλήθεια. Δεν παρασύρομαι από τις γνώμες των άλλων. Δεν αφήνω τους άλλους, να με κάνουν ό,τι θέλουν. Παρότι ακούω τη γνώμη των ατόμων που εμπιστεύομαι, δεν θεωρώ τους άλλους πιο ικανούς ή πιο έξυπνους από εμένα. Κανείς δεν κατέχει το αλάνθαστο και κανείς δεν μπορεί να καθορίσει το μέλλον μου. Πιστεύω στην προσωπική μου αλήθεια, ακούω τη διαίσθησή μου και αναλαμβάνω την ευθύνη για τη ζωή μου! 

Ακρόαση
Ακούω τους άλλους, προσεκτικά, χωρίς να διακόπτω, χωρίς να σκέπτομαι τι θα πω μετά. Ενδιαφέρομαι ειλικρινά να μάθω την πραγματικότητα των άλλων. Ακούω επίσης τα μηνύματα του εαυτού μου, των συναισθημάτων, του σώματός μου. Δε χρειάζεται να λέω πολλά, αλλά αυτά που λέω να έχουν ουσία. Εκτιμώ την αξία της σιωπής και της ακρόασης!

Αποδοχή
 Αποδέχομαι τους άλλους. Δεν κατακρίνω τους άλλους, γιατί ποτέ δεν έχω όλα τα δεδομένα. Ποιος είμαι για να κρίνω; Δεν υιοθετώ τις κατακρίσεις (ή τα κουτσομπολιά) άλλων γα τρίτο πρόσωπο, αλλά περιμένω να το γνωρίσω ο ίδιος. Επιλέγω να βλέπω το καλό στους άλλους. Όταν υπάρχει κάτι αρνητικό, κριτικάρω την πράξη, όχι το άτομο. Θυμάμαι πάντα ότι οι άνθρωποι αλλάζουν. Μια αρνητική πράξη στο παρελθόν δε χαρακτηρίζει κάποιον, ούτε στο σύνολό του, ούτε για πάντα. Προσέχω τις λέξεις που χρησιμοποιώ για τους άλλους. Αν δεν έχω να πω κάτι καλό για κάποιον, δε λέω τίποτα! Προσπαθώ να βλέπω τα κοινά με τους άλλους, παρά τις διαφορές μας. Δεν κρίνω, για να μην κριθώ!  

Συμπόνια
Προσπαθώ να μπω στη θέση των άλλων και να γνωρίσω πώς μπορεί να νιώθουν. Τα πιο προσωπικά συναισθήματα είναι και τα πιο κοινά. Όλους μας έχουμε κοινή την ανάγκη αποφυγής του πόνου και την επιδίωξη της ευτυχίας. Η συμπόνια που νιώθω για όλα τα ζωντανά πλάσματα έχει πίστη κι αισιοδοξία, όχι οίκτο. Αντί για τον εκφυλισμό της συμπόνιας στις σαπουνόπερες, προτιμώ τη συμπόνια στην πράξη μέσα από την εθελοντική προσφορά!  

Γενναιοδωρία
Ο πλούτος δεν είναι συσσώρευση αγαθών, αλλά στάση ζωής. Δεν πιστεύω στην έλλειψη. Όσα περισσότερα δίνω (όχι μόνο υλικά αγαθά, αλλά το χρόνο μου, τη διάθεσή μου, τον καλό μου λόγο, το χαμόγελό μου, τη βοήθειά μου), τόσα περισσότερα η ζωή μου φέρνει, με πολλούς τρόπους. Σκέφτομαι τους άλλους σε κάθε ευκαιρία. Όσο πιο δοτικός είμαι, τόσο πλουσιότερος νιώθω! 

Ευγνωμοσύνη
Αρνούμαι τον κυνισμό και τη γκρίνια. Είμαι καθημερινά ευγνώμων, για όσα καλά έχω στη ζωή μου, χωρίς να τα θεωρώ δεδομένα: υγεία, αρτιμέλεια, το ότι η χώρα μου δε βρίσκεται σε καιρό πολέμου, έχω να φάω, υπάρχει η όμορφη φύση γύρω μου, μπορώ να αλλάξω, υπάρχουν άνθρωποι που με αγαπούν, έχω τη δυνατότητα να μάθω, μπορώ να επικοινωνήσω και να μιλήσω ελεύθερα. Όσα καλά δεν εκτιμώ, ελαττώνονται. Όσα εκτιμώ, αυξάνονται. Έχω εκτίμηση ακόμη και στις δυσκολίες, γιατί φέρνουν οφέλη που δεν φαίνονται αμέσως (π.χ. δύναμη και υπομονή). Μαθαίνω να εκτιμώ τα καλά που έχω τώρα, κι όχι να γκρινιάζω για το άπιαστο όνειρο του μέλλοντος!

Συνεργασία
Αντί να είμαι πρώτος στους άλλους, προτιμώ να είμαι μαζί με τους άλλους. Μαθαίνω να μοιράζομαι, να διεκδικώ και να υποχωρώ, όπου χρειάζεται. Η αξία της ομαδικής εργασίας είναι μεγαλύτερη από τη αξία της πρωτιάς! 

Συγχώρεση
Μιλώ σε άτομο εμπιστοσύνης για ό,τι με πλήγωσε, αλλά προχωρώ τη ζωή μου. Δεν αναλώνομαι να σκέφτομαι ξανά και ξανά το λυπηρό γεγονός, ούτε σενάρια «αν είχε γίνει αυτό, κλπ». Γνωρίζω πότε μου έχουν φερθεί άδικα, αλλά αυτό έχει να κάνει με εκείνους. Λέω αυτό που με πείραξε, όταν είμαι ψύχραιμος, όμως δεν έχω ανάγκη για εκδίκηση. Εμπιστεύομαι τον εαυτό μου -ίσως όλα συμβαίνουν για κάποιο λόγο- θρηνώ για τις απώλειες, μαθαίνω ό,τι μπορώ από την εμπειρία και προχωρώ μπροστά! 


Πρεκατέ Βικτωρία, 2011
ΜΕΝΤΟΡΑΣ για την Παιδική Προστασία και Ευημερία
Μη κερδοσκοπικό σωματείο
www.mentoras.org, info_mentoras@yahoo.gr 


Αγαπημένα μου ΗΛΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ,
αυτές είναι οι αξίες της ζωής μας, να τις έχετε οδηγό!!!
Και εμείς οι μεγάλοι το ίδιο ΠΡΕΠΕΙ να κάνουμε!!! Απλά πολλές φορές χάνουμε και εμείς το πραγματικό νόημα της ζωής και της ευτυχίας!!!!!! 
Ευχαριστούμε την κα Πρεκατέ που μας τις θυμίζει τόσο ωραία!!!

Η δασκάλα σας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΣΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ...



Του Κωστή Παλαμά
Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!
Κι ότι σ' απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ' αρνηθείς!
Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ' το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ' το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς.
Είν' η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θεμέλια βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.
Σκάψε βαθειά.
Τι κι' αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν 'Ατλαντας στην πλάτη,
Υπομονή!
Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι!

Η ιστορία είναι εξαιρετικά αφιερωμένη σε όλους αυτούς που σώζουν "αστερίες"!!!

Μια μέρα, ένας άνθρωπος περπατούσε στην ακρογιαλιά.
Την προηγούμενη νύχτα είχε προηγηθεί σφοδρή θαλασσοταραχή και η φουσκοθαλασσιά είχε ξεβράσει στην ακτή εκατοντάδες αστερίες.
Κάποια στιγμή είδε ένα παιδί να σκύβει στην άμμο, να σηκώνει κάτι και πολύ απαλά να το πετά μέσα στην θάλασσα.
Η κίνηση αυτή επαναλήφθηκε πολλές φορές, ώσπου να πλησιάσει κοντά.
Τότε διαπίστωσε ότι το παιδί μάζευε τους αστερίες και τους ξαναπετούσε στη θάλασσα. Καθώς το παιδί ήταν αφοσιωμένο στο έργο του και δεν τον είχε αντιληφθεί, ο άνθρωπος στάθηκε και το παρατηρούσε για πολλή ώρα .
Ιδρώτας έτρεχε από το μέτωπό του και η έκφραση του προσώπου του ήταν σφιγμένη από την προσπάθεια.
Κάποια στιγμή ο άνθρωπός μας αποφάσισε να κάνει αισθητή την παρουσία του και του φώναξε:

“Καλημέρα! Τι κάνεις εδώ;”


Το παιδί, σταμάτησε για μια στιγμή, κοίταξε τον άνδρα και του απάντησε:

« Δε βλέπεις; Πετάω αστερίες στην θάλασσα”.

- Δεν έχει νόημα αυτό που κάνεις, του αντιγύρισε ο άνθρωπος. Είναι εκατοντάδες οι αστερίες που πεθαίνουν στην αμμουδιά. Δεν έχει σημασία αυτό που κάνεις!

Το παιδί τον κοίταξε, του έδειξε τον αστερία που κρατούσε στο χέρι του και του είπε:
- Έχει όμως σημασία για αυτόν εδώ!...

Και λέγοντας αυτά τα λόγια πέταξε τον αστερία απαλά μέσα στην θάλασσα.

Ο άνθρωπός μας συνέχισε το δρόμο του, περπατώντας πλάι στους ξεβρασμένους αστερίες.
Λίγο παρακάτω όμως, κάποιοι τον είδαν να κοιτάει κλεφτά γύρω του μήπως τον βλέπει κανείς κι όταν βεβαιώθηκε πως ήταν μόνος του, έσκυψε μάζεψε έναν αστερία και να τον απίθωσε μαλακά στη θάλασσα...

back to top